החלפת פלאנג' בדוד – המדריך המלא

Facebook
Twitter
LinkedIn

החלפת פלאנג' לדוד

דוד השמש או הדוד החשמלי שלכם לא מחממים כמו פעם? הדוד מטפטף? כנראה שהגיע הזמן לבצע החלפת פלאנג' בדוד. הפלאנג' הוא חלק חשוב בדוד, והוא אחראי על חיבור גוף החימום והתרמוסטט לדוד. כאשר הפלאנג' מתקלקל, הוא עלול לגרום לבעיות שונות, כגון חוסר חימום, נזילות וקצרים חשמליים.

במאמר זה נספק את כל המידע החשוב בנושא החלפת פלאנג' לדוד. נלמד מהו הפלאנג', מהם הסימנים לכך שהפלאנג' פגום, מהם טווח המחירים בשוק וכיצד ניתן לבצע את ההחלפה בצורה הטובה ביותר.

החלפת פלאנג' בדוד שמש וחשמל - כל מה שצריך לדעת

מה זה פלאנג' ומתי צריך להחליפו?

פלאנג', או בעברית "אוגן", הוא כמעין תושבת בדוד עליה מורכבים גוף החימום, התרמוסטט והמאיץ. תפקידו של הפלאנג' הוא להחזיק את הרכיבים הללו במקומם ולהבטיח מגע יעיל בין גוף החימום למים.

ישנן מספר סיבות לכך שצריך להחליף פלאנג' בדוד:

  • גוף חימום פגום: אם גוף החימום של הדוד פגום, הוא עלול לגרום לנזק לפלאנג'. במקרה כזה, גם אם תחליפו רק את גוף החימום, הפלאנג' עלול להמשיך להישחק ולגרום לתקלות נוספות בעתיד.
  • אבנית: המים בישראל הם מים קשים המכילים אבנית. האבנית עלולה להצטבר על פלאנג' ולגרום לו להישחק.
  • קורוזיה: קורוזיה עלולה לגרום לנזק לפלאנג'.

אם אתם חווים אחת מהבעיות הבאות, ייתכן שאתם צריכים להחליף את הפלאנג' בדוד שלכם:

  • אין מים חמים: אם הדוד שלכם לא מחמם את המים, הדבר עשוי להיגרם כתוצאה מתקלה בפלאנג'.
  • המים חמים רק לכמה דקות: אם המים החמים בדוד שלכם נגמרים מהר, הדבר עשוי להיגרם כתוצאה מתקלה בפלאנג'.
  • יש קצר בדוד: קצר בדוד עשוי להיגרם כתוצאה מתקלה בפלאנג'.

תהליך החלפת פלאנג' בדוד

ריקון הדוד

השלב הראשון בהחלפת פלאנג' הוא ריקון הדוד מהמים. הטכנאי יעשה זאת על ידי פתיחת ברז הניקוז של הדוד. אם הדוד ממוקם על גג, הטכנאי עשוי להשתמש במשאבת מים כדי לרוקן אותו.

הוצאת הפלאנג' הישן

לאחר שדוד ריק מהמים, הטכנאי יסיר את הפלאנג' הישן. הפלאנג' הישן מחובר לדוד באמצעות ברגים או פקקים. הטכנאי יסיר את הברגים או את הפקקים כדי להסיר את הפלאנג'.

התקנת הפלאנג' החדש

לאחר שהפלאנג' הישן הוסר, הטכנאי יתאים את הפלאנג' החדש לדוד. הפלאנג' החדש צריך להיות בגודל ובצורה המתאימים לדוד. הטכנאי יחבר את הפלאנג' החדש לדוד באמצעות הברגים או הפקקים שהסיר מהפלאנג' הישן.

מילוי הדוד במים

לאחר שהפלאנג' החדש מותקן, הטכנאי ימלא את הדוד במים. הטכנאי יפתח את ברז הניקוז של הדוד כדי להוציא את האוויר מהדוד. לאחר שהאוויר הוצא, הטכנאי יסגור את ברז הניקוז ויבצע בדיקה כדי לוודא שהדוד פועל כראוי.

החלפת פלאנג' בדוד לפני ואחריי

האם מקבלים אחריות על החלפת פלאנג' לדוד?

בדרך כלל, מקבלים אחריות על החלפת פלאנג' לדוד. האחריות המקובלת היא של שנה לפחות. עם זאת, חשוב לבדוק עם טכנאי הדוודים לפני שאתם מזמינים אותו לעבודה. במקרים בהם הישן או פגום, ייתכן כי טכנאי הדוודים לא יסכים לקחת אחריות על העבודה וניתן לומר שבצדק, אך חשוב לשים לב כי עליו לציין זאת לפני החלפת הפלאנג'

חשוב לשמור את חשבונית העבודה והאישור על האחריות. אם הפלאנג' החדש מתקלקל בתוך תקופת האחריות, תוכלו לפנות לטכנאי הדוודים כדי לתקן את התקלה או להחליף את הפלאנג' ללא עלות.

סוגי פלאנג' לדוד ובחירת הפלאנג' המומלץ

פלאנג' לדוד הוא רכיב חיוני, המהווה את הבסיס לגוף החימום, לתרמוסטט ולמאיץ החימום בדוד. הפלאנג' מורכב מפלדה מצופה באמייל, והוא עמיד בפני קורוזיה ואבנית. ישנם שני סוגים עיקריים של פלאנג'ים לדוד:

  • פלאנג' אוניברסלי – מתאים לרוב סוגי הדוודים.
  • פלאנג' ייעודי – מיוצר על ידי חברת הדוד, ומותאם במיוחד לדוד שלכם.

בחירת הפלאנג' המומלץ תלויה במספר גורמים, הכוללים:

  • מצב האחריות על הדוד – אם הדוד נמצא עדיין במסגרת האחריות, חשוב לבחור בפלאנג' ייעודי, כדי לא לפגוע באחריות.
  • סוג הדוד – אם יש לכם דוד של חברת אמקור, עליכם לבחור בפלאנג' ייעודי של אמקור, מכיוון שהמרחק בין הברגים בדוד של אמקור שונה מהמרחק בשאר הדוודים.
  • המחיר – פלאנג' ייעודי יקר יותר מפלאנג' אוניברסלי.

אם הדוד שלכם נמצא עדיין במסגרת האחריות, מומלץ לבחור בפלאנג' ייעודי, כדי לא לפגוע באחריות. אם הדוד כבר לא במסגרת האחריות, ניתן לבחור בפלאנג' אוניברסלי, אשר יחסוך לכם במחיר.

האם אפשר להחליף פלאנג' לדוד לבד?

התשובה הקצרה היא כן, אפשר להחליף פלאנג' לדוד לבד. עם זאת, החלפת פלאנג' בדוד היא פעולה מורכבת, המצריכה ידע וניסיון. אם אתם לא בטוחים איך לבצע את הפעולה, מומלץ להזמין טכנאי דודים מקצועי. הטכנאי יוכל לבצע את החלפה בצורה בטוחה ויעילה, ויבטיח את תקינות הדוד.

החלפת פלאנג' בדוד – עבודה מורכבת הדורשת ידע וניסיון

החלפת פלאנג' בדוד היא עבודה מורכבת הדורשת ידע וניסיון מסיבות רבות. ראשית, הפלאנג' הוא חלק חיוני בדוד, והוא אחראי על תמיכה בגוף החימום, בתרמוסטט ובמאיץ החימום. אם הפלאנג' לא תקין, עלול להיגרם נזק לדוד, כולל נזילות, קצר חשמלי או חוסר יכולת לחמם את המים.

שנית, החלפת פלאנג' בדוד דורשת פעולה מדויקת וזהירה. הפלאנג' חייב להיות מותקן בצורה נכונה כדי למנוע נזילות ובעיות אחרות. טכנאי דודים מקצועי יהיה בעל הידע והניסיון הדרושים כדי לבצע את העבודה בצורה מדויקת וזהירה.

כמה עולה להחליף פלאנג' בדוד?

מחיר החלפת פלאנג' בדוד נע בין 450 ל-800 ש"ח, כאשר המחיר הממוצע הוא כ-650 ש"ח. המחיר תלוי בעיקר בשני גורמים:

  • סוג הפלאנג': פלאנג' ייעודי לרוב יהיה יקר יותר מפלאנג' אוניברסאלי.
  • מיקום הדוד: החלפת פלאנג' בדוד שעומד על הקרקע או מותקן בגג שטוח עם גישה נוחה תהיה זולה יותר מהחלפת פלאנג' בדוד שממוקם בגג רעפים.
  • נגישות הדוד: אם יש צורך לפרק את דוד על מנת להחליף את הפלאנג', המחיר יעלה משמעותית בכמה מאות שקלים

טיפים שחשוב לדעת על החלפת פלאנג'

אין הבדל בתהליך או מחיר: כאשר אתם מחליפים פלאנג' בדוד חשמל או דוד שמש, זכרו שאין הבדל בתהליך או במחיר. כך גם כשמדובר בדוד שוכב או עומד. 

החלפת כל החלקים: כאשר אתם מחליפים פלאנג', תהליך ההחלפה כולל גם את גוף החימום וגם את התרמוסטט. קיימת אפשרות להחליף חלק מסוים בנפרד, אך כדאי לזכור שהם כלולים במחיר ובתהליך.

תו תקן: וודאו כי פלאנג', התרמוסטט וגוף החימום כולם בעלי תו תקן. זהו אמצעי לוודא סטנדרטיזציה ואיכות החומרים. כדי לוודא זאת, ניתן לבקש מהטכנאי לראות את החלקים לפני ההתקנה.

אחריות: וודאו מראש עם טכנאי הדוודים את תנאי האחריות שהוא מעניק ובדקו שהאחריות כוללת את כל החלקים. על פי המקובל, אחריות של שנה לפחות היא המומלצת. במקרה של דוד ישן או פגום יש לוודא מול הטכנאי אם הוא מסכים לקחת אחריות על עבודה.

מיקום הדוד: אם יש לך גג רעפים, וודא שטכנאי הדודים מבצע תיקונים גם על גגות רעפים. עבודה זו קשה ומסוכנת יותר ולא כל טכנאי יסכים לבצעה.

ניקוז מים וחשמל: וודאו שאין זרם חשמל ומים בדוד לפני שאתם מתחילים בתהליך. במידה וקיים ספק ניתן לנתק דרך מפסק החשמל הראשי והברז הראשי.

ברגים וחלקים: שמרו על הברגים והחלקים השונים ושימו אותם במקום בטוח. אתם תצטרכו אותם בהמשך. הרכבה חלקית של הפלאנג' עלולה לגרום לנזילות, שעלולות לגרום לתקלות נוספות או אפילו לסכנת חיים.

כיוון חיווט: כשאתם מפרקים את גוף החימום והתרמוסטט, שימו לב לכיוון החיווט כדי להרכיבם חזרה נכון. אם אתם לא בטוחים כיצד לחבר את החיווט החדש, מומלץ להיעזר בטכנאי דודים.

בדיקת נזילות: לאחר ההרכבה, יש לבדוק אם יש נזילות מהדוד. לשם כך, יש לפתוח את ברז המים החמים ולראות אם יש מים שנוזלים. אם יש נזילות, יש להרכיב מחדש את גוף החימום. אם אינכם מצליחים להרכיבו חזרה, ייתכן כי החלק פגום או שיש צורך להחליף חלקים נוספים. במקרה כזה, מומלץ לפנות אל איש מקצוע.

בביצוע החלפת פלאנג' כמו גם תהליכי תחזוקה נוספים, יש לזכור לשמור על בטיחות ולפנות למומחה כשזה נדרש. כמו כן, יש לזכור שהמלצות אלו הן כלליות. תמיד כדאי להתייעץ עם טכנאי מוסמך ולהתאים את הפתרון למקרה הספציפי שלך.

אולי יעניין אותך גם

Solar power panel on sky background.
בלוג

טיפים לתחזוקה של דוד שמש

טיפים לתחזוקה שוטפת של דוד השמש שלך מה זה דוד שמש? דוד שמש הוא מוצר לחימום מים המשתמש באנרגיית השמש הנפלטת דרך אור השמש לחימום

קרא עוד »